Az üzleti világban a vállalatok mindig olyan irányítási rendszereket keresnek, amelyekkel versenyképesebbek lehetnek. A mai piac globalizálódott, ami fokozza a versenyt a vállalatok között, amelyek igyekeznek hatékonyabbá és differenciáltabbá válni.

Mi is a lean menedzsment?

A lean menedzsmentet, mint modern és hatékony irányítási rendszert egyre több vállalat alkalmazza világszerte sikeres eredményekkel.

Eleinte a nagyvállalatok használták a lean szemléletet, de ma már sok kisebb kereskedő is látja az előnyeit.

Ez a módszertan ideális megoldás a költségek csökkentésére, az érték növelésére és a hatékonyság növelésére.

A lean menedzsment az egyik legfejlettebb módszer az üzleti menedzsmentben. Üzleti modellként versenyképes keretet kínál a vállalat irányításához, mivel az ügyfelet helyezi a középpontba.

Mára olyan gyakorlati módszerré vált, amely megkönnyíti a piacok növekvő összetettségének és igényeinek sikeres kezelését.

Lean szemlélet legfontosabb alapelvei

Amikor a lean szemléletről beszélünk, akkor az értékről, a pazarlás csökkentéséről (ami nem teremt értéket) beszélünk. Ez egy olyan folyamatos fejlesztési folyamat, amelynek célja, hogy mindent kiküszöböljön, ami nem produktív, mint például:

  • Időpocsékolás. A lean módszertan elemzi a vállalat munkáját és folyamatait annak érdekében, hogy optimalizálja az elvégzésükhöz szükséges időt.
  • Felesleges erőfeszítések. A vállalaton belül minden intézkedést felülvizsgálnak, hogy megtalálják a legjobb módot a szükséges erőfeszítések minimalizálása érdekében.
  • Költségellenőrzés. Minden olyan kiadást, amely nem kapcsolódik a termelékenység vagy a nyereség növekedéséhez, megszüntetnek.

Úgy is mondhatjuk, hogy a lean jelentése mindig a hosszú távú munkát jelenti, és csak a minőségre koncentrál.

Lean módszer lényege

A filozófia a lean elméletben gyökerezik. Valójában túlmutat a termelési szempontokon.

A lean módszertan alkalmazásának végrehajtói az üzemek üzemeltetői, akik a vállalat hierarchikus piramisának alján állnak, és akiknek mindent tudniuk kell a munkákról.

Honnan ered a lead módszertan?

A lean módszertan a japán Toyota autógyárnál alakult ki az 1950-es években, amikor a második világháború után a vállalat a recesszió miatt nagyon nehéz időszak elé nézett. Abban az időben alapvető fontosságú volt, hogy csak azt állítsák elő, amit eladtak, úgyhogy bevezettek egy módszert a termelési kapacitásnak a kereslethez való igazítására, és a minőség biztosítása érdekében szabványosították a folyamatokat.

Ezek az alapok később a Toyota Termelési Rendszer (TPS) néven váltak ismertté, amelyhez a lean kialakulása is kapcsolódik.

Hogyan lehet egy vállalatnál bevezetni?

A lean menedzsment bevezetése egy vállalatnál a cég minden tagjának bevonását igényli, megváltoztatva az egész szervezet gondolkodását és struktúráját. A különböző területeken – legyen szó autóiparról, szolgáltatásokról vagy technológiáról – működő vállalatok sikertörténetei akkor születtek, amikor a vállalat felső vezetése erőfeszítéseket tett a siker érdekében.

A vállalat vezető szerepe ebben az összefüggésben a következő négy tevékenységet foglalja magában:

  • Szervezeti összehangolás és a célkitűzésekhez való igazodás.
  • A szervezet mozgósítása és bevonása, elköteleződés a kitűzött célok elérése mellett.
  • A kulturális változás folyamatának felgyorsítása.
  • A vállalat irányítása a fenntartható fejlesztési program felé.

Ezek a tényezők hozzájárulnak a lean módszertan tágabb fogalmának kialakításához, amelyben a hangsúly nem csupán egy folyamat bemeneti és kimeneti szempontjaira helyeződik, hanem arra, hogy ezek hogyan lesznek összehangolva és szinkronizálva a vállalat által meghatározott küldetéssel és értékekkel összhangban.

A vállalat minden alkalmazottjának azt az üzenetet kell elsajátítania, hogy egyetlen folyamat sem olyan jó, hogy ne lehetne javítani rajta.

A szemlélet bevezetése a következő lépésekből áll:

Az indulás: A szerzők szerint az indulás a legnehezebb lépés, mivel a szervezet akaratlanul is a fejlődés ellen szokott küzdeni. A cselekvési tervhez lean ismeretekre, egy változásért felelős személyre és egy olyan karra van szükség, amely a lehető leghamarabb azonnali eredményekkel kezdi meg a munkát.

A folyamatok és termékek elemzése: Ezután a vállalatnál végzett valamennyi folyamat és termék alapos elemzését kell elvégezni, valós adatokkal dolgozva. Ebben a fázisban nagyon hasznos olyan grafikai technikák alkalmazása.

Fejlesztés tervezése: A különböző folyamatok tanulmányozása után meg kell határozni a megvalósítás célkitűzéseit, és tervet kell készíteni ezek elérésére. Ennek a tervezésnek figyelembe kell vennie a vállalat tevékenységének elvégzéséhez szükséges emberi és anyagi erőforrásokat, felül kell vizsgálnia a parancsnoki láncot és a különböző területekért felelős személyeket, egyszóval az összes intézkedést.

A terv végrehajtása: Ez az a szakasz, amikor a fejlesztéseket végrehajtják, kezdve az informatikai folyamatokkal és a személyzet képzésével.

Monitoring és folyamatos fejlesztés: A lean bevezetése után a különböző folyamatokat és változásokat valós időben nyomon kell követni, hogy azonosítani lehessen az esetleges problémákat, és értékelni lehessen a kitűzött célokat.

A lean menedzsment a folyamatos fejlesztést jelenti, ezért a vállalaton belül minden egyes tevékenységet elemezni kell, hogy olyan fejlesztéseket keressünk, amelyek lehetővé teszik a pazarlás csökkentését.

Milyen előnyei és hátrányai vannak a lean módszernek?

A lean menedzsment rendszer követése egy vállalaton belül számos előnnyel jár, amelyek közül kiemelhetjük:

  • A különböző gyártási folyamatok hatékonyabbak, ami csökkenti a költségeket.
  • Csökken a vállalaton belüli folyamatokhoz szükséges idő. Az összes időt, amelyet korábban „értéktelen” feladatok elvégzésére pazaroltak, most más, értéket teremtő tevékenységekre fordíthatnak.
  • A dolgozók hatékonysága javul, kevesebb erőfeszítéssel végzik a munkájukat, és jobb eredményeket érnek el. A dolgozók elégedettebbek lesznek, és a munkájuk minősége is javulni fog.
  • Csökken a termelési folyamatok során keletkező hulladékból eredő veszteség. A nyersanyagköltségek a gyártási folyamat ellenőrzésével csökkennek.
  • Pontos leltárellenőrzés jön létre, ami csökkenti a veszteségek, törések vagy elavulás miatti kiadásokat.
  • Javított ügyfélszolgálat. A termék kiszállítása az ügyfélhez gyorsabb, és ott történik, ahol az ügyfél kéri.

Hátrányokból lényegesen kevesebb van, talán egy dolgot tudunk megemlíteni:

A vállalatnak ki kell képeznie az emberek, mutatókat, merész, de elérhető célokat kell kitűznie, ami megerősíti azt a gondolatot, hogy a lean gondolkodásmód számára nincs olyan dolog, amit ne lehetne javítani. Ez elsőre költségesnek tűnhet, de hosszú távon megéri.

Kinek éri meg igazán ez a szemlélet?

A lean módszer a vállalatnál dolgozó összes ember bevonását és a vezetőség irányítását igényli az ambiciózus célok eléréséhez. Tehát annak éri meg igazán, aki magasra törő célokkal rendelkezik. A lean sikere egy üzemben az elfogadott elveken alapulnak. Rendkívül fontos, hogy a vállalat vezetése biztosítsa a megfelelő feltételeket ahhoz, hogy az alkalmazottak fanatikusan ragaszkodjanak a lean gondolkodásmódhoz.

A lean menedzsmentet olyan rendszerként jellemzik, amely lehetővé teszi a vállalatok számára, hogy növeljék az értéküket, javítsák a hatékonyságukat és csökkentsék a költségeiket. Ez a versenyképesség növekedéséhez és az ügyfelek elégedettségéhez vezet a vállalat termékeivel vagy szolgáltatásaival kapcsolatban.

Összegezve, a lean menedzsment lehetővé teszi a költségmegtakarítást a robusztusabb folyamatok révén, kevesebb hibával és a feladatok megkettőzésével.

Sőt, ha az a cél, hogy növekedjen a vállalat termelékenysége, a digitális átalakulás is fontos szerepet játszik.