Biztos vagyok benne, hogy próbáltak már beszélni veled, de egyszerűen nem volt időd. Egy jó menedzser mindig ott van, és kész meghallgatni.

Egy vállalat vagy szervezet hierarchikus felépítésű. Ha ezt a hierarchiát a legmagasabb pozíciókból kiindulva vizsgáljuk, akkor ügyvezető igazgatókat, alelnököket, igazgatókat és végül mai bejegyzésünk főszereplőit találjuk. Ha ezt a bejegyzést olvasod, akkor téged is érdekel a menedzser szakma titka.

Ki is a menedzser, angolul manager?

A menedzser jelentése nagyon egyszerű.

Ők azok a vezetők, akik létfontosságú szerepet játszanak a szervezet sikerében.

Ők a középvezetők, akik a vállalat felső vezetése és a napi működésben részt vevő munkavállalók, például az értékesítők, programozók és tervezők között helyezkednek el.

Feladatuk annak biztosítása, hogy az általuk kijelölt részleg vagy terület (ez lehet egy bankfiók vagy egy helyi üzlet) teljesítse az olyan általános célkitűzéseket, mint a vétel, a minőségi és szolgáltatási normák betartása, az értékesítés és a haszonkulcs növelése, a műveletek optimalizálása, valamint a vállalkozás céljainak elérésének elősegítése.

Milyen feladatokat kell ellátnia egy menedzsernek?

A menedzser szakma hídként működik a felső vezetés és az alárendeltjei között, hogy a stratégiákat és a célkitűzéseket operatív tervekre és megvalósítható iránymutatásokra fordítsa, amelyek az üzleti számokat mozgatják.

A vezetők két irányba is beszámolnak: a felsővezetőknek a részlegük teljesítményéről és eredményeiről, valamint a frontvonalbeli alkalmazottaknak az irányításukról, motiválásukról és támogatásukról.

A vállalat hierarchikus felépítése a szervezet méretétől és vezetési stílusától függően változhat, de a hierarchián belül az egyes szerepek teljesítménye meghatározhatja, hogy a vállalat képes-e ellátni a szükséges feladatokat és következetesen nyereséget termelni.

Készségeket tanít

A vezetők felelősek azért, hogy alkalmazottaik elérjék a kitűzött célokat. A menedzser segítséget nyújt a munkavállalóknak, miközben a munkatársak számára támaszként szolgál. Hozzá lehet fordulni, ha nehézségbe ütközik valaki. A menedzserek egyik legfontosabb tevékenysége továbbá az, hogy idejük nagy részét az új alkalmazottak képzésével töltik, hogy segítsék őket a szervezeten belüli új pozícióikhoz való alkalmazkodásban.

Munkavállalók toborzása

Egy csapat vagy részleg managereként a vezetők felelősek a munkaerő-felvételért, és interjút készítenek a jelentkezőkkel, hogy kiderítsék, megfelelnek-e a munkakörnek.

Elemzi és koordinálja a teljesítményt

A manager jelentése, hogy a csapatvezetés részeként értékeli az egyes alkalmazottak teljesítményét. Ezeket a felülvizsgálatokat általában évente végzik el, bár a fiatalabb csapatok néha gyakrabban kell megcsinálni. E teljesítményértékelések során a vezetők gyakran mentorálják az alkalmazottaikat, hogy fejlesszék a képességeiket és korrigálják a gyengeségeiket annak érdekében, hogy exponenciálisan javítsák a teljesítményüket. Gyakran beszélgetnek a munkavállalók jövőjéről is, és segítenek nekik felfedezni a karrierjük irányát.

Közvetítőként működik

A manager felelős a vezetői csapat céljainak kommunikációjáért és az egyes alkalmazottak feladatainak jelentéséért a részlegükön belül. Emellett segítenek ötleteket generálni a jövőbeli célokkal kapcsolatban, amelyek a szervezet ügyfeleinek és alkalmazottainak javát szolgálják. A vezetőknek ébernek és proaktívnak kell maradniuk ahhoz, hogy sikeresek legyenek ebben a pozícióban, és segítsék a vezetésük alatt álló alkalmazottakat a szervezet feladatainak teljesítésében.

Nyomon követi az eredményeket

Általában a munkavállalók hozzájárulása a szervezeti sikerhez köthető, de bizonyos pozíciókban (például az értékesítésben) könnyebb lehet az egyéni teljesítményt számszerűsíteni. A menedzsernek óvatosan kell bánnia a szervezet költségvetésével, mert figyelemmel kell kísérnie, hogy a pénzeszközöket hogyan költik el, és meg kell határoznia, hogy a beruházás összefüggésben van-e a szervezet életképességével és bővülésével (ne feledjük az alternatív költséget).

Ha probléma merül fel, akkor dönt

Egy manager szembesülhet olyan helyzettel, amikor be kell avatkoznia az osztályán dolgozó két vagy több alkalmazott közötti vitába. Ezekben a helyzetekben a vezető dönthet úgy, hogy az osztállyal együtt irányít, vagy a humán erőforrással együtt választja a segítséget.

Ismeri a legújabb trendeket és lehetőségeket

Mikor hatékony a menedzser munkája?

A jó menedzser kreatív és elfogulatlan környezetet teremt, amely lehetővé teszi az emberek számára, hogy megkérdőjelezzék, amit mondanak nekik, lehetővé téve számukra, hogy döntéseket hozzanak és felelősséget vállaljanak a munkaterületükön.

A megkérdőjelezéstől való félelem sajnos sok vállalatnál előfordul. Akár a kommunikáció bonyolításáról van szó (nem magyarázzák meg, hogy miért hoztak egy döntést), akár egy olyan elnyomó környezetről, a cég meg fogja érezni a hatását. Valójában ez a legrosszabb, ami egy márkával történhet.

Egy vállalat versenyképessége és sikere az egyének összességén alapul. Ha nincs olyan környezet, amelyben megengedett az együttműködés, a dolgok megkérdőjelezésének szabadsága, a vállalat nem lesz sikeres.

Mitől lesz valaki igazán sikeres menedzser?

A jó menedzser felelősséget bíz a többiekre: A holakrácia egy menedzser-vezérelt szervezeti modell, amelyben a hatalom és a döntéshozatal horizontálisan oszlik meg, ahelyett, hogy a vezetői hierarchia hozná létre.

Egy jó menedzser liberális: A felszabadult vállalat olyan vállalat, amely horizontálisan szerveződik, ahol nincsenek főnökök, és az alkalmazottak inkább megbecsülik a feladataikat, és rajtuk keresztül tanulnak, mint egy főnökön keresztül.

A jó menedzser fejleszti a csapatát: Coachinggal és neveléssel, ami az alkalmazottak nevelésén, folyamatos motiválásán és képzésén alapul. Ezzel szemben a hagyományos lelkiállapotúak meg vannak győződve arról, hogy sikereik és kudarcaik elválaszthatatlanul kapcsolódnak személyes identitásukhoz.

A jó menedzser figyel: Ha nem figyel, honnan tudja meg, ha problémák vannak? Igen, egy jó vezetőnek rá kell vennie az embereket, hogy hatékonyak legyenek, hogy a feladatra koncentráljanak, és ne törődjenek semmi mással, hiszen ő már ott van, hogy megoldja a problémákat.

A jó menedzser visszajelzést ad: Olyan visszajelzést ad, ami motiválja az embereket, nem pedig elveszi a kedvüket a munkától. Nagyon fontos tudni, hogy a dolgozók jól érzik-e magukat, vagy más motivációjuk van, például, hogy valami újat tanuljanak. Tudni kell, hogy merre tart a vállalat, és milyen projektek léteznek vagy merülhetnek fel annak érdekében, hogy a csapatban dolgozó embereket olyan helyzetbe hozza, ahol fejlődni tudnak.

Kinek van szüksége menedzserre?

Mindenkinek, akinek legalább közepes szintű cége van. Sőt, néha még azok is menedzserhez fordulnak, akik a saját vállalatukat akarják javítani, és egyedül nem fejlődnek.

Milyen menedzseri feladatokkal könnyítem meg a munkádat?

Többféle helyzetben tudok együtt működni veled:

  • ha nagyvállalati auditra kell felkészülnöd
  • ha folyamatok bevezetésére, menedzselésére és optimalizálására van szükséged
  • ha vállalatirányítási rendszert választasz
  • ha pályázaton vennél részt, vagy írnál
  • ha szükséged van rendszeres tartalomra
  • ha kiállításokra és rendezvényekre akarsz menni, vagy akarsz szervezni
  • ha nem akarod egyedül összekészíteni a könyvelési anyagot
  • ha nagyobb kontrolt akarsz tartani a cég felett

Miért éri meg velem dolgozni?