Sokan nem is gondolnák, hogy a cégvezetés egy külön szakmának számat, akárcsak a festő vagy a kozmetikus. A cégvezető feladata, hogy a vállalkozás stabil lábakon álljon és sikeres legyen, ehhez pedig nem elég azt hangoztatni, hogy én vagyok a főnök. A vezetői képességek azonban fejleszthetőek, és a megfelelő stratégiával sikeres cégvezető válhat belőlünk.
Ki is a cégvezető?
A cégvezető és az ügyvezető két különböző titulus, bár gyakran keverik össze a kettőt.
Az ügyvezető a magasabb pozíció, lényegében egy vezető tisztségviselő, aki vezetői feladatokat lát el, a gazdasági társaság hatékony működését irányítja.
A cégvezető az a személy, aki az ügyvezető munkáját segíti, vagyis rangban az ügyvezető alatt áll. A cégvezető az ügyvezető rendelkezései szerint irányítja a vállalkozás működését. A cégvezetőnek munkaviszonyban kell lennie, vagyis alkalmazotti szerepkörben látja el a feladatait.
Természetesen létezik olyan vállalkozás is, ahol az ügyvezető és a cégvezető is ugyanaz a személy, de ez nem törvényszerű.
Amennyiben egy cég több telephellyel vagy fiókteleppel rendelkezik, akkor telephelyenként kerülhet kinevezésre egy cégvezető, de egyetlen személy is elláthatja az összes fióktelep vagy telephely cégvezetői feladatait.
A cégvezető bár általában alkalmazott, de komoly vezetői képességekkel kell rendelkeznie, a döntésképesség és az önálló munkavégzés csak egyike a számos kompetenciának, amivel egy jó cégvezetőnek rendelkeznie kell.
Sikeres cégvezetés 7 lépésben
Ahhoz, hogy sikeres cégvezetők lehessünk számos szempontot kell szem előtt tartanunk. Manapság már nem elég kemény kézzel fogni a munkatársakat, és feladatokat osztogatni. Tisztában kell lennie a feladatokkal, a munkatársak erősségeivel és gyengeségeivel, de a saját korlátainkkal is. A következőkben 7 lépésben mutatjuk be, hogy mi kell a sikeres cégvezetéshez.
1., Megfelelő célkitűzések
Egy jó vezetőnek tisztában kell lennie a piac igényeivel és a vállalkozás kapacitásával is. A siker érdekében célokat kell meghatározni, legyen szó a fejlődésről, a termelés kapacitásáról, vagy akár a munkatársak képzéséről. A célok segítenek, hogy a helyes irányba haladjon a cég, és fejlődhessen. Ám az lényeges szempont, hogy ezek a kitűzött célok reálisak legyenek. Irreális elvárásokkal egyrészt csak csalódás érhet minket, másrészt fejlődni sem tud a cég.
A célokkal természetesen alul sem szabad kalkulálni. Olyan célokat kitűzni a hónapra, a negyedévre vagy az évre, amelyeket már most látjuk, hogy túl fogunk szárnyalni, feleslegesek. A megfelelő célkitűzés lényege, hogy a célok előre mutatóak, de ne túlzóak legyenek.
2., Ismerjük a korlátainkat
Egy vezetőnek tisztában kell lennie a saját és a beosztottai terhelhetőségével. Amennyiben látszik, hogy a munka mennyisége már meghaladja a kapacitásunkat, nem szégyen segíteni, esetleg kidelegálni a feladatok egy részt. Ha nem így teszünk, akkor előbb-utóbb felületessé válunk, és meg fog látszani a munkánk minőségén is a túlzott feladatmennyiség eredménye.
A munkatársak esetében is látnunk kell, hogy ki meddig terhelhető, és milyen munka bízható rá. Egy jó vezető tisztában van vele, hogy mikor van szükség új munkatárs felvételére, esetleg a munkák, munkatársak átcsoportosítására.
3., Segítenünk kell a csoportunkat, nem hátráltatnunk
Ha jó vezetők szeretnénk lenni, akkor arra kell törekednünk, hogy a csoportunk sikeres legyen, és ez akkor fog megvalósulni, ha vasszigorra irányítunk, parancsokat, feladatokat osztogatunk, ha akkor, ha oda is figyelünk. Nem elég meghatározni a célokat, és azok elérése érdekében hajtani a munkatársakat. Fontos, hogy a felmerülő problémák megoldásában is segítsük a csapatunkat, megfelelő motivációval, tanácsokkal lássuk el őket.
4., Döntenünk kell
A döntésképesség elengedhetetlen tulajdonság egy vezető részéről. Persze a döntések nem mindig lesznek egyszerűek és egyértelműk, de egy cégvezetőnek mindenképp tudnia kell döntéseket hozni, és mellettük ki is állni.
5., A feladatokat reálisan kell elosztani
Egy jó vezető tisztában van a munkatársai képességeivel, és a megfelelő feladatokat osztja ki a számunkra. Ugyanakkor arra is figyelni kell, hogy az embereket egyenlő mértékbe kell terhelni, nem szabad kivételezni senkivel. Természetesen ez nemcsak a munkatársakra, hanem ránk, a vezetőre is éppúgy vonatkozik.
Amennyiben sok a ránk bízott feladat, érdemes felvenni egy menedzsert, aki segíti a munkánkat. Nem szégyen beismerni, hogy segítségre van szükségünk. Attól, hogy vezetők vagyunk, még nekünk is vannak korlátaink, ahogyan az alkalmazottaknak. Egy menedzser bevonása a munkafolyamatba segíthet stabilabbá tenni a céget, hiszen így a feladatok egy részét más végzi el, vagyis több időnk jut a cégvezetés más aspektusaira koncentrálni. A munkánk így minőségi marad, hiszen a sok feladat miatt nem leszünk felületesek, a menedzser pedig leveszi a vállunkról azokat a terheket, amelyek akadályoznánk minket a sikeres vezetésben.
6., Nekünk is kell tanulnunk
Egy jó vezetőnek tisztában kell lennie a saját képességeivel és hiányosságaival is. Nem érthet mindenki mindenhez, nekünk pedig be kell látnunk, mik azok a területek, amelyekben még van hova fejlődnünk. Ha megreked egy vezető, akkor a vállalkozással is ez lesz a helyzet. Tanulni sosem késő, egy vezetőnek pedig egyenesen kötelező. Ha jó vezetők szeretnénk lenni, folyamatosan fejleszteni kell magunkat, hiszen a piac is folyamatosan változik.
Ma már számos lehetőség van az önfejlesztésre: tanfolyamok, workshopok, online és offline lehetőségek, podcastok, mentor és coach programok, könyvek. Érdemes a napi meetingek és operatív feladatok mellé napi szinten betervezni a tanulást is.
7., Cégvezetők vagyunk nem barátok
Egy felmérés szerint egy cég sikeres működésében a legmeghatározóbb az emberi tényező. Emberek vagyunk, a munkatársaink is érző emberek, ezt figyelembe kell venni. Ugyanakkor azt is meg kell érteni, hogy ez egy munkahely, a cég sikere a munkatársak sikere is. Nagyon légyeges, hogy tisztelettel bánjunk az alkalmazottakkal, viszont tartsuk szem előtt, hogy nem barátok vagyunk. Természetesen bizonyos pontig figyelembe lehet venni a személyes problémákat, de nekünk, vezetőknek elsősorban a vállalkozás érdekeit kell nézünk.