Minden üzleti tevékenység megkezdése előtt meg kell határoznunk azokat a célokat, ahová el akarunk jutni. Ellenkező esetben olyan lenne, mintha céltalanul vezetnénk a vállalkozásunkat.

Mi a gond a célkitűzésekkel?

A célkitűzésekkel az a legnagyobb gond, hogy nem válnak maguktól valóra, hanem tenni kell értük. Ha pedig rosszul fogalmazzuk meg őket, akkor nem fogunk egyről a kettőre jutni. A célok természetüknél fogva többfélék lehetnek, vannak szélesebb körűek, lehetnek rövid, közép- vagy hosszú távúak, emellett kitűzhetünk egyet vagy többet.

Csak egy dolog biztos: mind a célkitűzéseket, mind a célokat SMART módon kell felépíteni ahhoz, hogy működőképesek legyenek.

SMART célok meghatározása! Miben más, mint a többi?

Az értékesítési csapatnak jövőképre, bizonyosságra és kézzelfogható célokra van szüksége ahhoz, hogy agilisan tudjon cselekedni. Ezt a SMART célmeghatározással érhetjük el, hogy az üzleti stratégiához igazodva irányíthassuk és összpontosíthassuk az erőfeszítéseinket. A különlegessége, hogy egy adott szempont szerint épül fel.

Minek a rövidítése a SMART szó?

Ha ezt a stratégiát akarjuk követni, akkor érdemes megismerni a rövidítés lényegét. Ez a következőképpen néz ki:

S mint specific, vagyis konkrét
M, mint measurable, vagyis mérhető
A, mint achievable, vagyis elérhető
R, mint relevant, vagyis releváns,
T, mint time-based vagyis időhöz kötött

Nézzük egy kicsit részletesebben, hogy miből áll a SMART jelentése.

Nézzük egy kicsit részletesebben, hogy miből áll a SMART jelentése.

Konkrét: meghatározzuk, hogy pontosan mit szeretnénk elérni a tevékenységünkkel.
Mérhető: olyan mutatóra van szükségünk, amely lehetővé teszi a cél hatékonyságának mérését.
Elérhető: képesnek kell lennünk arra, hogy elérjük a kitűzött céljainkat.
Releváns: ez talán nyilvánvaló, de olyan célok kitűzéséről van szó, amelyek kapcsolódnak a tevékenységünkhöz, és amelyek érdekesek a vállalatunk számára.
Időhöz kötött: a cél meghatározásával egyidejűleg meg kell határoznunk a cél elérésének határidejét is.

Példák a SMART célokra

1., A weboldal látogatottságának 100%-os növelése (havi 300-ról 600-ra) 60 nap alatt, a tartalomkészítés megduplázásával, hogy több vásárlót generáljunk.

S: Növelni akarjuk a webhely forgalmát

M: 300 helyett 600 látogatás havonta (100%)

A: a tartalom megduplázása

R: hogy több ügyfelet generáljunk

T: 60 napon belül

2., 20%-kal növeljük az eladásokat (havi 300 000 Ft-ról 360 000 Ft-ra) a következő 6 hónapban az ügyfeleinkkel folytatott e-mail marketingkampányok révén, hogy fedezzük a weboldal átalakításának költségeit.

S: Növelni az értékesítést

M: 300 000 Ft-ról 360 000 Ft-ra (20%)

V: az ügyfeleinkkel folytatott e-mail marketingkampányon keresztül

R: a honlap átalakításának költségeinek fedezése

T: a következő 6 hónapban

3., Az X termék forgalmának növelése, amely ma a vállalat teljes forgalmának 20%-át teszi ki. A tervek szerint a következő év végére a forgalom 50%-ra fog nőni, az adott termékre vonatkozó speciális digitális marketingkampányok (tartalom, e-mail, hirdetések, közösségi hálózatok) révén, a vállalat versenyképességének ösztönzése érdekében.

S: X termék forgalma

M: a teljes forgalom 50%-át kell képviselnie (jelenleg 20%)

V: a termékre vonatkozó speciális digitális marketingkampányok révén

R: a vállalat versenyképességének ösztönzése miatt

T: a jövő év végére

SMART célok a gyakorlatban

A SMART célok a vállalatunk sikeréhez vezető úton vezetnek bennünket, azonban más előnyökkel is járnak. Ha a tanultakat átültetjük a gyakorlatba, akkor motiválni fogjuk a csapattagokat. A stratégiák meghatározásakor ezek adnak útmutatást, megkönnyítik az erőforrások elosztását, lehetővé teszik az eredmények értékelését a javasolt célkitűzésekkel elért eredmények összehasonlításával.

De nézzünk néhány gyakorlati példát is.

Határozzuk meg a prioritásokat

Csökkentsük a bizonytalanságot az elérendő eredmények ismeretében. Lehet, hogy jó ideje működtetjük a vállalkozást, de csak a smart célok fognak látható javulást hozni. Ez azonban azt is jelenti, hogy nem fogunk tudni minden célt elérni, néhányat félre kell tennünk.

Több látogató szerzése blogolással

Ez egy olyan pont, amire az emberek nem szoktak gondolni, pedig jól működik, ha több olvasót (felhasználót) akarunk szerezni. A rendszeres blogolás az elérhető smart célok közé tartozik, bár még így is szükségünk lesz néhány konkrétumra.

Több feliratkozó a hírlevelemre

A hírlevél az eladás alapja, főleg akkor, ha visszatérő ügyfelekre vágyunk. Ha ezt a célkitűzést választjuk, akkor megadott lépésekkel tudjuk elérni. Itt is nagyon fontos, hogy mindig a SMART rendszer szerint haladjunk, mert így könnyebben elérjük a céljainkat.

De mégis hogyan csináljam? SMART célkitűzés folyamata!

A SMART célok használata a munka megszervezésének egyik módja. A saját céljaink megalkotásához adjunk magunknak teret, és engedjük meg, hogy eljátszadozzunk az ötletekkel. Egy kis kreativitással ezt a módszert szinte bármilyen feladat vagy cél megvalósításához fel lehet használni.

Írjuk le az elképzeléseinket

A nagy eredmények eléréséhez elengedhetetlenek a kis lépések. Az első SMART cél lehet a lista készítés. Ha még specifikusabbak akarunk lenni, akkor határozzuk el, hogy a hétvégére öt darab SMART célt gyűjtünk össze. Az is segíteni szokott, ha elegendő információt szerzünk mellé, amihez elemzések és módosítások is kelleni fognak. Akkor látjuk majd a változást, ha előre elkészítettük az elhatározásunkat.

Ne legyen túl sok cél

A SMART gondolkodás azt jelenti, hogy rendet kell teremteni a tervezés, az előrejelzés és a haladás ellenőrzése érdekében. Ha ezt a módszertant alkalmazzuk, nagyobb valószínűséggel teremthetünk rendet a vállalkozásban, akár a folyamatokban, akár a rendszerekben, akár az egyes pozíciók tevékenységeiben, így azonos jövőképpel működhetünk, és elérhetjük a kitűzött céljainkat. Az intelligens folyamatokkal minden jobban fog működni, és elkerülhetjük a felesleges kockázatokat a vállalat működésében.

Minden nap legyenek teendők

Ne várjunk sokáig, a már meglévő forrásokat is használhatjuk. Ehhez viszont arra van szükség, hogy mindennap tegyünk hozzá egy kicsit a vállalathoz.

Ha szükséges, akkor határozzunk meg célokat

Alapvető fontosságú, hogy tudjuk, hová tartunk, hogy meghatározzuk, mit kell tennünk, hogyan és mivel jutunk el oda. Ezzel pontosan arra összpontosíthatjuk az erőfeszítéseinket, amit meg kell tennünk, miközben elkerüljük a figyelemelterelést vagy az erőforrások elszivárgását olyan szempontokra, amelyek nem segítenek minket.

Pár tipp a SMART célok eléréséhez

Végül, de nem utolsó sorban jöhetnek a konkrét tippek.

1., Ne csak egyedül csináljuk. Dolgozzunk csapatban!

Ha csapatban dolgozunk, akkor jobban el tudjuk osztani az emberi, fizikai és pénzügyi erőforrásokat, ami megtakarításokat eredményez. Az intelligens célkitűzésekkel jobban ellenőrizhetjük a költségvetést.

2., A célok valóban célok legyenek

Ha a SMART módszertant követjük, akkor átfogó képet kapunk az üzlet tevékenységéről. Minél jobban átlátjuk az összes szükséges tényezőt, erőfeszítést és erőforrást, annál könnyebb elérni a céljainkat.

3., Legyünk kitartók és motiváltak

Mennyi időt pazarolunk el egy projektre, ha nincs jó tervezés? Ezek napok vagy hónapok is lehetnek. Ha egy intelligens módszertant hozunk létre, akkor sokkal gyorsabbak és hatékonyabbak leszünk, ami végig motiválja a csapatot.

4., A kicsi sikereknek is örüljünk

Ha hozzászokunk a SMART gondolkodáshoz, mindig stratégiát fogunk használni, és ezzel a vállalat minden egyes területét megerősítjük, hogy folyékonyan, valódi integrált fogaskerekekként működjön. Viszont ez nem megy azonnal. Az elején teljesen normális, ha csak kisebb mértékű növekedést látunk, de nagyon fontos, hogy ennek is örüljünk.

Díjazzuk magunkat és a csapatunkat az elért sikerekért Ha a kicsi siker is siker, akkor sose feledkezzünk meg a díjakról. Az apróságok is motiválják az embert, főleg, ha együtt érjük el.